fredag 27 februari 2015

Korv i ugnen med massor med tomater

Jag är hemma för närvarande med en bruten fotled vilket gör livet så där lite lagom småkomplicerat. Så det behövs enkel mat.
Jamie Oliver tipsade om det här receptet som jag bara ändrade lite grand i  - salsicchia på en tomatbädd. Måste säga att det blev supergott och så enkelt. Lite känsla att vardagen blev lite festligare.

Du behöver till 4 personer
Salsicchia av god kvalitet
1 kg cocktailtomater
Färska örtkryddor
Verlaque Basil olive oil and Tomato balsamico Splash
eller
Olivolja och Balsamico
Salt och Peppar

Värm ugnen till 180 grader.
Smörj en form med lite olivolja. Skölj tomaterna och lägg dem i formen. Jag hade Picadilly tomater och en annan sort som är lite grönröda och var lite halvstora så dessa delade jag. Om du inte delar tomaterna är det bra att picka dem med en provsticka eller gaffel
Krydda med örtkryddor - själv använde jag timjan, salvia och persilja. Salta och peppra. Drizzla på med Tomatsplashen eller olivolja och balsamicon. Ca 3 - 4 msk Tomatsplash blir lagom.

Lägg korven ovanpå (picka även den) och sätt in hela formen i ugnen i 25 minuter. Därefter tar du ut formen och vänder korvarna och låter allt baka ca ytterligare 20 minuter.
Då har du välstekta korvar (och inget os) och en härlig tomatröra. Lite bakad och såsig.
Jag serverade det med potatismos och en grönsallad. Potatismoset kan du även byta ut mot ett gott surdegsbröd.
Får du något över av tomatsåsen och korven är det bara att blanda ihop och kanske koka ihop lite extra så har du en härlig pastasås nästa dag.

Till grönsalladen väljer jag idet här fallet gärna en lite kraftigare och pepprigare olivolja då korven och tomatröran är ganska smakrika.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar