fredag 14 juni 2013

Dreamsauce och goda wraps

Jag har på sistone jobbat mycket med våra kunder, varit ute på många demonstrationer i butiker från Skåne till Stockholm och besökt kunder hela vägen så det har inte blivit så mycket bloggat. Förhoppningsvis ska det kunna bli lite mer i sommar.

Efter att precis börjat vänja mig vid att laga mat för 2 så är sonen härligt nog hemma ett tag mellan terminslut och innan det är dags för sommarjobb. Kul - och naturligtvis blir det ju lite av hans favoriter på matbordet under tiden. Och lite sådant som inte är så lätt att göra i ett korridorkök. Wraps tillhör väl i och för sig det som är lätt att göra men det är ju roligare om man är några stycken och sitter där och plockar.

Den här gången bestämde jag mig att göra en avocadosalsa - i basen en guacamole men sedan hackade jag i gul och röd spetspaprika och vårlök förutom chili och garnerade det hela med koriander.

Sedan ville jag ha kyckling (vi åt köttfärs dagen innan så det kändes inte så kul) och här gjorde jag så att jag marinerade stora strimlor av kycklingfilé i Fynbos Dreamsauce.
Till 4 kycklingfiléer använde jag en tredjedelsflaska och så förstärkte jag med lite salt och peppar


Kycklingen stekte jag sedan med marinaden på ganska hög värme tills bitarna var genomstekta. Det går ju att göra en stund i förväg för att sedan värma på. 4 kycklingfileer behöver man ju inte heller till 3 personer men jag räknade med att resterna skulle bli lunchmat nästa dag. Snarare kan man räkna 2 filéer på 3 personer. Innan servering toppade jag kycklingen med lite färsk koriander.

Som tillbehör valde jag sedan majs -2 majskolvar där jag skar av kärnorna från kolven och sedan rostade i en aning olja. Cashewnötter som jag rostade på samma sätt och Isbergssalladsblad. Slutligen fina skivor av mango. Här tycker jag man ska använda färsk mango så man kan få skivor istället för tärningar och för att idag är den färska så mycket bättre än den som gick att få tag på för några år sedan. Mangon jag hade köpt var suveränt god och precis lagom mogen för det här.

Vi åt det hela med tortillas som wraps. Lite svårt för vi blev alla frestade och lade i lite för mycket fyllning då det var allt sådant vi tycker är gott. Hoppas det kan vara lite inspiration för dig också




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar