söndag 5 maj 2013

RAMSLÖK - denna goda vara


Efter en lång härlig promenad med min syster kom vi till vårens väsentligheter - nämligen Ramslöken. Härligt att kunna plocka den såhär. Gillar så när man kan ta vara på det som växer som ogräs och gillar det ändå mer när det är så gott. 
Ikväll strimlade jag det på sauterade grönsaker (morötter, zucchini och knipplök) och grillade lammkotletter som bara var kryddat med salt och peppar. Ibland är det enklaste det allra bästa. En stor påse har jag att ta med mig upp till Stockholm även om den är förstås allra bäst alldeles nyplockad. Det fanns en massa fina nässlor också men vi hade inga handskar med oss. För vad är väl inte vår och inte nässelsoppa med ett lättkokt eller pocherat ägg.  Det är för mig väldigt mycket tidig maj mat oftast fick vi det till första maj lunchen hemma följt av lax för att avrundas med vårens första rabarber som bara smältes försiktigt i ugnen. Inte så dumt det heller. 

Så här års är jag alltid lite avundsjuk på de som bor i Skåne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar