måndag 4 mars 2013

Kyckling i ugn och lite matfilosofi

Lagar vi väl många av oss med lite jämna mellanrum. Nu hade jag fått tag på härlig ekologisk Bosarpskyckling till ett superpris för det var lite kort datum på den - så det var ju bara att tillaga ganska så omgående. Då kycklingen var på nästan 2 kg och min matklocka berättade att jag redan var hungrig bestämde jag mig för att tilllaga den styckad istället för hel som varit min ursprungliga tanke.

Dessutom ville jag inte ägna för mycket tid åt maten. Så stycka kycklingen, och lägga ut på folie i en braspanna, gnid in i gremolata (som jag hade kvar från häromdagen), salt och peppar (så mycket som möjligt mellan skinnet och kycklingköttet. 2 citroner i bitar över alltihop och ett gäng fläsktärningar av kallrökt sidfläsk. 180 graders ugn  40 - 50 minuter (det var ganska stora bitar). Över allt ihopa ringlade jag lite citronolivolja från Azada

Vi åt det här med pressad potatis och en rejäl blandad sallad. Och trots att vi åt mycket så är där massor kvar så det blir kyckling idag också - nu får det nog bli med ris och en rostad tomatsalsa (cocktail tomater i ugn med ett par matskedar Verlaque Tomato and Basil Splash samt lite schalottenlök, salt och peppar så blir det lite annorlunda. 

Resterna av potatisen gjorde jag potatisplättar av. Det är bra lunchmat tycker jag..
.
Det här speglar min matfilosofi ganska mycket att laga mat från justa råvaror och om du får över dela gärna upp det och fixa till det lite grand så får du en ny och trevlig rätt och har inte kastat bort någonting. Det blir inte heller långtråkigt att äta samma mat 2 dagar i streck om du varierar dig med annat sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar