måndag 19 november 2012

Granatäpplesallad med inspiration från Sydafrika

Alla har väl vid det här laget upptäckt att jag är ganska förtjust i hur de lagar mat nere i Sydafrika. Dels har de så många fina råvaror därnere och dels hittar de så många sätt att använda dem. I det moderna köket, framför allt nere i Western Cape får du hur mycket gott som helst.

Den här salladen tycker jag är typisk på många sätt, syrlighet, sötma och hetta blandas precis som olika konsistenser. Mycket av det jag tycker är ett signum för den sydafrikanska maten. Ändå lyckas man behålla råvarornas rena smaker. För oss nordbor känns den här salladen också som både en härlig färgklick och underbar vitaminkick nu i den mörka årstiden. Skam till sägandes så kanske inte rädisor är i säsong just nu men granatäpplena och clementinerna är det så jag tycker att vi kan njuta av den med gott samvete.

Granatäpplesallad med rädisor
Klyfta 10 rädisor och lägg i en salladskål tillsammans med utskyrna klyftor av 2 klementiner, 1 skivad grön chili, 3 skivade sticklökar, kärnorna från 1 mellanstort granatäpple.
Gör en vinegrett på olivolja och rödvinsvinäger eller Verlaque Granatäpple balsamico reduktion, salt och peppar.
Blanda försiktigt

Vi åt den tillsammans med köttfärsbiffar och klyftpotatis och dessutom en grönsallad men detta är en sallad som du kan ha både till fisk och kött tycker jag. Och sätter definitivt lite twist på måltiden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar