onsdag 31 oktober 2012

Svamp och zucchini

Jag läste någonstans om svampfyllda zucchini och tyckte det lät som en trevlig rätt eller ett trevligt tillbehör. Och, yes box - det kan jag varmt rekommendera

Gjorde helt enkelt så här

4 små zucchini
1 finhackad schalottenlök
1/2 liter förvällda trattkantareller
1 - 11/2 dl grädde
Salt och pppar
Lite riven parmesanost

Dela zucchinin på längden, gröp ur kärnhusen och lägg i kokande, välsaltat vatten i 5 minuter. Låt rinna av ordentligt
Stek svampen och löken och när den börjar bli stekfärdig häller du på grädden som du låter koka in nästan helt och hållet. Krydda med salt och peppar

Lägg svampen i varje zucchini och pudra med parmesanost

Gratinera i 225 grader varm ugn.

Vi serverade älgfärsbiffar men det går naturligtvis också att äta som ensamrätt. Som tillbehör räcker det till 4 - som ensamrätt blir det generöst till 2. En grönsallad sitter ju alltid bra till.

Tyvärr har jag ingen bild på det hela då jag har problem med överföringen från min nya telefon - måste testa lite till - då lovar jag att jag lägger upp en bild på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar