söndag 23 september 2012

Promenad och söndagsgryta

Jag har en väninna som jag regelbundet promenerar med. Samma runda varje gång. Drygt 6 km för mig något kortare för henne. Ett supersätt att umgås, hålla varandra uppdaterade och dessutom många gånger stimulerande diskussion om dagsaktualiteter.

Idag söndag körde vi lite tidigare än vanligt och jag utlovade dessutom söndagsmiddag då jag hade varit energisk på morgonen och startat upp ett riktigt långkok - det kunde puttra fint medan jag gick på yoga.
Det var ett för mig nytt recept och jag hade hittat det i Systembolagets tidning -- Bolaget nr3 2012.
Katalansk högrevsgryta med rökt paprikapulver, apelsin, oliver och chorizo.

foto från Systembolaget
receptet hittar du i länken ovan och jag måste säga att det här var en härlig höstgryta. Underbart mustig i smaken genom det rökta paprikapulvret, lätt att göra och det doftade underbart med gryta och apelsin i köket. Jag serverade det med en sallad och lite brushetta med Azadas apelsinolivolja för att förstärka det apelsiniga. Dessutom var det rysligt roligt att göra de karmelliserade apelsinskalen även om jag svor över att mitt siselingsjärn var gjort för högerhänta. Vill verkligen rekommendera det här receptet och dessutom vill jag slå ett slag för söndagsmiddagen - helt klart ett underskattat koncept. Servera då gärna en gryta som bara är att värma på så ni kan göra något kul tillsammans innan. Promenera, gå på konstutställning, sporta, gå på bio - ja listan kan göras lång. Något du gillar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar