måndag 20 augusti 2012

Finaste frukosten - också det enklaste

Nu på sensommaren kommer ofta underbara dagar - man vaknar upp och känner att det redan varmt och skönt i luften (natten har kanske inte ens varit kall). I lördags upplevde jag en sådan.

Vaknade av mig själv och gick ut i köket där jag lovat sonen att ta hand om den deg han satt dagen innan och som fått stå och jäsa i kylen. Lade bullarna på plåten i rumstemperatu och satte ugnen på uppvärmning. På med joggingkläderna och innan jag gav mig ut på min lilla, lilla morgonrunda satte jag på vattenkitteln så tevattnet skulle vara precis lagom när jag kom tillbaka. Fin löpning på vår lilla ös fina grusvägar där man ser vatten på alla håll under en sådan tur. Även några få km gör mig svettig och nöjd.

Nu fick bullarna åka i ugnen och teet bryggas och medan det gräddades och drog så kunde jag gå ner och ta mitt älskade morgondopp - bäst är det sådana dagar då vattnet ligger alldeles stilla. Skönt skönt med doppet och på vägen upp igen till huset plockade jag så mycket hallon och blåbär att det blev lagom till en tallrik fil.

Så fick jag finaste frukosten - nygräddade bullar, fil med nyplockade hallon och blåbär (och en persika) och nybryggt te och det på bryggan i solen. Det gäller att ta vara på de små detaljerna.

Degen som jäser över natten är en vanlig vete- eller dinkeldeg på 5 dl kall degvätska och kanske med en matsked honung i.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar