onsdag 16 maj 2012

Kyckling och vårgrönt

Ugnen är underbar när det gäller mycket mat. Kyckling t ex är perfekt att steka i ugn, det är bara att stoppa in de bitar du väljer och vänta på att det blir klart
Igår stekte jag kycklinglårbitar 35 min och sista 12 minuterna lade jag in en extra plåt med vårprimörer - sparris, rädisor och vårlök som bara var vända i lite vitlöksolja från Azada. Grönsakerna blev om du lägger dem på grillen nästan. Bara att strö på lite flingsalt efterår och servera.
Kycklingen stekte jag i 210 grader varm ugn och under skinnet hade jag lagt lite cream cheese med örter och kryddor. Jag lägger gärna kött och grönsaker på bakplåtspapper då det minskar fettmängden jag behöver använda och sparar mig en massa tråkig disk.
Med grönsaker och kyckling som sköter sig själva i ugnen är det bara att servera sedan. Vi hade lite nässelstuvning till och ris för att tillfredställa sonen - själv hade jag nog tyckt det var godar med ett nykokta färskpotatisar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar