tisdag 15 maj 2012

300 snittar

I helgen hade jag glädjen att få göra snittar till mottagningen under Challenge Bernadotte - en av världens absolut vassaste fäkttävlingar, oftast med starkare startfält än under OS!
Med vanlig köksutrustning måste man göra det lite lätt för sig men här är några tips som jag tyckte funkade bra
Västerbottenpaj - skal med Kesella i så det inte blir så  mycket smör och så håller det sig lite bättre. Dessutom är det en av de få gånger jag använder färdigriven ost - det finns färdigriven Västerbotten som tur är. Till 6 pajer om 22 cm i diametersom du sedan gör småsmå bitar av behövs
Till degen
6 dl mjöl
2 pkt kesella
100 g smör
Till smeten
5 dl röd mjölk
5 dl creme fraiche
9 - 10 dl riven ost
salt, peppar och cayenne

Laxsnittar på kavring - Hacka 1 kg kallrökt lax, 1 stor knippe ramslök fint strimlad , 25 cm pepparrot riven (här kan du utan vidare ta mer om du vill ha mera sting och 1 kg creamcheese.Salt och peppar. Har du inte tillgång till ramslök föreslår jag att du använder 2 rödlökar och en stor knippe dill istället
3 kavringar- skiva ca 6 mm tjock . Har du stansformar så använd en i storlek så du får ut 2 st på en skiva - ca 3 cm i diameter. Stansa ut - lägg i den välblandade röran och tryck försiktigt ut ur formen - lättast blir att trycka neråt.

Biff a la Lindström på knäcke
Här har Systembolaget ett recept som är utmärkt. Jag gjorde det dock på 2 kg färs och ökade övriga ingredienser också . I creemcheesen blandade jag ramslök och persilja och körde med mixer så den blev härligt grön. 2 kg färs gav ungefär 140 små biffar/bollar så det blev lite fler än 100.

Jag är lovad bilder på det här och när det kommer så lovar jag lägga upp det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar