fredag 13 april 2012

Soppa en kylig dag - tack för röda linser

Våren är så motsträvig och jag väntar och väntar på att vårvärmen ska komma tillbaka. Och så längtar jag efter vårgrönsakerna som så sakteliga börjar komma men det är ändå så att än så länge blir det som många kanske skulle kalla vinter mat.
Röd linssoppa är en sådan där varm och härlig rätt som jag gärna gör - dels för att det är snabbt och dels för att det blir så gott och så är det en soppa man håller sig härligt mätt på.

Att skriva ett recept på den här soppan är inte helt lätt då jag gör den lite på en höft. Idag blev det så här

2 tärnad stor potatis och 2 hackade bananchalottenlökar smältes i lite vitlöksolja (prova gärna Azadas) under svag till mellan värme.
Rör ner 2 dl röda linser och eventuellt lite kryddiga korvslantar. Lägg i ett par hela chilifrukter och 1 tsk paprikapulver.
Rör ner en burk krossade tomater eller om du har någon färdig tomatsås. Jag hade det så då fick den åka ner här. Komplettera med ca 7 - 8 dl buljong.
Låt allt småsjuda i 20 - 30 minuter tills linserna blivit lite mosiga.
Smaka av med salt och peppar och häll upp i skålar och servera med ett gott bröd.

Sedan kan våren få vara hur motsträvig som helst - den kommer ju till sist i allafall och tills dess får vi njuta av varje litet härligt tecken som blåsippsbacken t ex


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar