söndag 4 mars 2012

Matig salsa till helgköttet


Lördag och söndagmiddag med familjen tycker jag tillhör de gyllene stunderna i vardagen. Såhär när våren börjar knacka på dörren börjar jag alltid längta efter mera sallader och lite lättare måltider. Sedan gillar grabbarna i familjen majs.
Det här receptet kommer ursprungligen från Sydafrika där man nu är mitt i sensommaren och har massor med grönsaker i säsong. Det är ju lite sämre här just nu men jag tycker det är ändå sådant som vi inte odlar så mycket här hemma och som är i säsong därifrån vi får det.
Köttet jag använt är en flankstek, asado de tirado och inte så vanlig styckningsdetalj här i Sverige men i Hötorgshallen finns det och den är dessutom väldigt prisvärd. Perfekt att lägga på grillen också.

Det här behöver du för salsan
2 majskolvar
1 chili finhackad
1 - 2 msk Fynbos pepper and tomato savouring eller
8 soltorkade tomater
200 g cocktailtomater - gärna romantica
2 avocado i skivor
1 knippa hackad koriander
1 papaya, inte allt för liten och väl mogen skivad
1 citron
olivolja
salt och peppar

Krydda köttet med salt, peppar och chili eller periperi. Bryn på bägge sidor och sätt in i ugnen ca 10 minuter i 175 grader. Låt sedan vila

Förväll majsen och skölj den och skär av kornen från kolvarna. Blanda med Fynbosröran, chili, tomaterna, avocadon, koriandern och papayan. Gör en dressing av citron och olivolja.

Skär upp köttet och lägg upp på salsan. Rostade småpotatisar passar bra till.

En middag som inte tar så lång tid att laga så man kan hinna med en massa annat kul också - som till exempel som idag en lång härlig promenad i marssolen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar