måndag 26 mars 2012

Lamm i påsk - lammlägg med vårliga smaker och lite lammfond därtill

Lamm är det många som tycker hör påsken till och absolut - så jag tjuvstartade till söndagsmiddagen hemma med en liten lammlägg.
Jag köpte helt enkelt portionslammläggar och brynte och hade sedan i ugnen drygt 1 och en halvtimme på 140 grader. Kryddor - jag kryddade ganska rejält innan jag brynte med havssalt och koriander och sedan gned jag med vitlök, citronskal, rosmarin och timjan innan jag pressade 2 citroner över alltihopa innan jag satte in det i ugnen. Öste några gånger under tiden.

Sedan var det bara att ta ut och lägga upp på varma tallrikar till var och en. Det blir ganska mycket kött på varje litet lägg så det räcker fint med grönsaker till. Själva hade vi till lättkokta vårmorötter, sticklök och en stor härlig grönsallad. Till detta passade det fint med Azadas timjansolivolja - Azada tomillo

Då du varken har sås till eller någon potatis eller liknade kan du faktiskt unna dig en lite efterrätt - vi åt våfflor med glass och nytinade jordgubbar.

Och benen som blir kvar tycker jag man gott kan spara och koka av. Jag tog resten av skyn från bräseringen och hälled det och vatten på benen (vi hade 3 stycken) och så en gul lök och en morot och lät koka en timme. Du får då lite fond på ett väldigt smidigt sätt som kanske inte lika fyllig som om du gör enligt alla konstens regler men ändå är väldigt fyllig och bättre än tärning eller färdigköpt fond.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar