söndag 29 januari 2012

Helstekt kyckling och Minestrone med kyckling

Är ju så himla gott!
Och rätt hanterat så räcker det till flera måltider. Första dagen äter du av den nystekta kycklingen, t ex med en matig och god sallad eller lite rostade rotfrukter. Sedan sparar du alla bitar som blir över och skär av så mycket du kan från skrovet till nästa dag. Skrovet sjuder du en stund i vatten och silar sedan - det kan du göra medan du plockar undan efter middagen och så har du lite buljong som bas för en Minestrone nästa dag.


Kycklingen gjorde jag så här
1 stor färsk kyckling på minst 1,3 kg gned jag in med generöst med Nproducts Periperi blandning - inne i buken, in under skinnet överallt där jag kunde komma åt. Jag lade några snitt på låren för de och brösten ska bli lite jämnare klara. Därefter penslade jag kycklingen med Verlaques balsamic reduction med vildhonung. Med den får man en frisk sötman som möter hettan från Periperi blandningen som innehåller chili, vitlök, paprika, svart- och vitpeppar, salt, lök, senapsfrö och pimiento.
Sedan får allt stå i ugn 175 grader en dryg timme.
Jag serverade en sallad med blandade bönor och mycket tomater till samt lite vanlig isbergssallad.

Till Minestronen nästa dag fräste jag lök och morötter som var ganska finhackade och fräste sedan av dessa med 2 msk tomatpure. och lade i lite paprika, också i ganska små bitar. Hällde på buljongen från kycklingskrovet och ytterligare lite vatten och buljongtärning och hällde i pasta. Det finns ju speciell soppasta men har du inte det hemma kan du ta någon annan sort och krossa i mindre bitar innan du lägger i den för att koka. Efter halva pastanskoktid lade jag i små bitar broccoli och alldeles mot slutet hällde jag i resterna av bönsalladen från dagen innan och lite spenatblad. Slutligen var det bara att smaka av med salt och peppar och servera med riven parmesanost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar