torsdag 15 december 2011

100 köttbullar

Vid de allra flesta julbord så serveras köttbullar, så gör vi också även om jag inte är uppvuxen med det. Med åren har jag kommit fram till ett recept som funkar och som blir våra "julköttbullar". När jag gör det så gör jag också en ganska rejäl sats för de är bra att ha sedan till luncher och mackor förutom på julbordet.

Ingredienser
4 kalla kokta potatisar gärna av mjölig sort
1,5 kg mager fläskfärs
2 stora gula lökar rivna på det grova på rivjärnet
1,5 dl grädde
3 dl mjölk
salt och peppar

Koka potatisen och låt den svalna helt och hållet. Mosa så fint du kan eller pressa den så den blir finfördelad. Riv löken på den grova sidan av rivjärnet. Blanda med potatisen.
Lägg i färsen och fortsätt med att hälla i mjölk och grädde och  blanda allt ordentligt, Lättast är det faktiskt att göra detta med händerna efter man tagit de första tagen med en träsgaffel eller liknande. Salt och peppra och smaka av smeten. I år använde jag faktiskt Nproducts gourmetpeppar med en del senapsfrö i och som jag är väldigt förtjust i.
Därefter lät jag smeten stå en 5 - 10 minuter för att känna hur fast den blev innan jag började trilla köttbullarna. För att få de hyggligt jämnstora så använde jag matskedsmåttet och tog mellan 2/3 och 1 mått per köttbulle. Håll måttet och händerna blöta så är det mycket lättare att få snygga köttbullar. Jag lade alla på smörgåspapper inför stekandet. För mig blir det då drygt 100 köttbullar.
Sedan är det bara att steka på i medelvarm panna. Stek i rikligt med riktigt smör och byt efter ungefär varannan gång så blir köttbullarna finare. Skaka dessutom pannan och vänd köttbullarna ofta för att få så fin form som möjligt på dem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar