söndag 27 november 2011

Skånsk matsöndag med vildand och sill

Efter 2 dagar med demonstrationer på de fina Mästerlivsbutikerna i Malmö av våra Fynbos produkterna och många glada samtal med kunder var det söndag och jag hade lovat ta ut min mor och svärfar på lunch.  Skåne och lunch  - då kommer man ju att tänka på gästgivaregårdar och den klassiska söndagsmaten. Sådan mat som man känner sig varm och ombonad i hela kroppen men på ett juste sätt. När jag började söka vart jag skulle ta ut dem så visade det sig inte så lätt för första advent börjar alla julbord. Och jag vill inte äta julbord i november eller så mycket mer än ett litet mini ett på julafton. Gamla klassiska Dalby gästis hade dock både julbord och vanlig mat också. För mig som gammal Lundastudent är Dalby gästis så mycket nostalgi. Dit åkte man och åt antingen pyttipanna eller köttbullar och drack gärna mjölk ur kanna till. Det var ju ofta dagen efter en fest man kom dit.
Men idag var det ju lite lugnare så vi fastnade för Tocknatupp med cidersås och savojkål. Tuppen hade fler än vi velat ha men Gästis erbjöd vildand istället. Det var jättegott och blev precis så där lagom traditionellt men modernt stekt och upplagt. Utanför piskade regnet på fönstret och det blåste som det bara kan blåsa i Skåne. Men vad gjorde det jag blev just sådär varm och ombonad i kroppen som jag drömmer om av mat.

Sedan blir man ju ändå lite hungrig på kvällen och Lallerstedt sillmacka är en höjdare efter en sådan lunch tidigare på dagen. Grovt rostat bröd, ett supertunt lager majonäs. Sallad (kanske med lite paprika och gurktärningar i), ett skivat löskokt ägg, ansjoviskryddad sill toppad med gräddfil, rädisskivor, finhackad rödlök och ett par tag på svartpepparkvarnen. Ett glas källarsval pilsner. Kan bara rekommenderas. Glöm inte att lägg upp det lite tjusigt och så har du plötsligt världens lyxsmörrebröd. Trots allt är man ju inte så långt från Danmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar