lördag 22 oktober 2011

Enkelt och gott drinktilltugg

Nötter och chips i all ära men ibland vill man ha något mera. Här är ett par varianter som jag gjorde

Skivor av baguette med savourings från Fynbos, här med småpaprika och tomat



Förutom med baguetteskivorna med savouring syns här små knäckebrödskex med brie och chilimarmelad

De här små tilltuggen blev väldigt uppskattade på eventet hos Inredarna och jag kommer med all säkerhet göra det hemma också. Nu hade jag bakat egen baguette som blir lite mjukare än den du köper i butik, framför allt om du köper surdegsbaguette. Det gör att det blir enklare för folk att hantera med en hand också och så får du lite bröd över som är trevligt att kunna servera till  maten.

Så här gör jag brödet
1 paket jäst
12 dl kallt vatten
1/2 dl rapsolja
1 msk salt
2 kg bakvetemjöl special

Blanda jäst och vatten och häll sedan i rapsolja och salt och blanda lite till. Häll sedan i mjölet och bearbeta degen ordentligt, minst 5 min. Det kan bero lite hur mycket mjöl man behöver för att få degen i lagom konsistens så häll inte i de sista dl med en gång.
Låt jäsa länge, typ 2 timmar

Baka ut i baguetteform (hantera degen nu så lite som möjligt)  och jäs ytterligare ca 20 minuter. Ställ in en ugnsfast form med vatten i ugnen och värm till 250 grader. Pensla bröden med olja och grädda tills de är vackert gyllenbruna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar