söndag 18 september 2011

Skördehöst - svamp och äpplen

Lördagen som var, var en av de där fantastiska höstdagarna man då och då får uppleva i skärgården. Spegelblankt vatten, solsken och milt. Då är det bara att njuta.
Och njöt gjorde vi när vi kunde plocka äpplen på grannens träd som fullständigt dignade av frukt. Till kvällen gjorde jag en tarte tatin efter recept i Annas stora kokbok som jag verkligen kan rekommendera.
1 dl socker drygt + 1/2 dl vatten brynes till karamell och hälls i botten av en pajform. Där lägger du sedan skivor av skalade äpplen på ett vackert sätt och när du fyllt formen så täcker du den med smördeg och stoppar in på sidorna.

Grädda i ugn ca 30 - 35 min i 200 grader tills det är vackert gyllenbrunt. Låt svalna.
När du ska servera stjälper du upp den på ett fat så du får äpplena uppåt.
Servera med en klick löst vispad grädde eller lite creme fraiche.

Vi tog oss också ut i skogen för att se hur långt trattkantarellerna hade kommit  - de var fortfarande ganska små men på en timme fick vi ialla fall en fyra liter trattisar, 5 liter svart trumpetsvamp och några liter av kantareller, blodriskor, och annat gott. Jag tror aldrig jag har sett så många sorters svamp växa parallellt något år förut. Så har du tillfälle ge dig ut i skogen för att hitta godsakerna och för en härlig stund i lugn och ro.


Jag ser fram emot i vinter att kunna både göra svamprisotto och svamppasta för att inte prata om lite svamp på pizzan eller i grytan eller bara som tillbehör till en omelett eller till kött eller fisk. Mums:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar