fredag 15 juli 2011

Kantareller

Kantareller är himmelskt gott och allra bäst smakar de första gången du plockar dem för året. Vi hade turen häromdagen att hitta de första och riktigt gott om dem också. Rensat hade vi mer än en liter vilket för oss är riktigt riktigt bra. De här första vill man ju inte heller spara utan göra iordning och äta bums när de är som allra bäst.
Vi gjorde som så många gånger förut en kantarellpasta. Stek svampen och tillsätt lite finhackad schalottenlök och vitlök. (här ska du absolut inte pressa vitlöken den blir för dominant och stark då utan hacka den). När jag steker svamp brukar jag lägga den i kall panna och låta den svetta av sig extra vattnet innan jag tillsätter smör och eventuellt lite olja men nu var kantarellerna så torra och fasta att jag lade i smör direkt och lade dem i varm panna istället.
När löken är mjuk tillsätter jag en aning grädde och låter det koka ihop. Smakar av med salt, peppar och en aning chili. Klipper lite persilja eller gräslök på.
Under tiden har jag kokat pastan - till detta tycker jag det är godast med linguine den lite platta spaghettin där De Cecco har en väldigt bra sådan. Precis innan pastan är klar och jag häller av vattnet skedar jag över lite av vattnet till svampsåsen så jag får den i lagom såsig konsistens.
Tillsist blanda ihop allt i en varm skål. Servera i djupa tallrikar och låt folk riva på rikligt med parmesan på.
Ät njut och ha gärna ett glas rött till - en god Brolio t ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar