måndag 25 juli 2011

Buffé, tapas eller carpacchiovarianter

Det finns så många duktiga matlagare i vårt land idag. Igår var jag på en födelsedagsfest där man låtit Gastro från Helsingborg laga en buffé som var som en supersvensk kreativ härlig tapasbuffé.  Flera sill varianter, härlig rökt kyckling med sparris, en hummersallad med röd- och gulbetor, kantareller. Gott , njutningsfullt och fräscht. Nu sitter jag och funderar på vad jag kan göra själv. Hur omvandlar man detta till hanterligt för ett mindre sällskap eller familjemiddagen.


Tankarna far vidare, man skulle kunna göra en hel liten middag med olika carpacchio varianter. Varför inte börja med en laxcarpacchio. Tunt skivad lax med rädisor och sticklök, en dressing med Verlaques granatäpplereduktion och en god olivolja. Fortsätta med en fin oxfilé tunt skivad upplagd på ruccola, hyvlad parmesanost över. Nymalen peppar – här skulle jag gärna använda vår gourmetpeppar från Nproducts som också innehåller senapsfrö, god olivolja och lite nymalet salt. Serveras med rödbetscarpacchion som jag bloggade om häromdagen. Avrunda det hela med att göra en carpacchio på nektariner, persikor eller persikor (eller använd alla tre och blanda), strö hallon över och hyvla lite fin mörk choklad över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar