söndag 8 maj 2011

Vem lagar mat en alldeles härlig majhelg

I helgen har jag upplevt att det varit sådant väder som när våren är som allra bäst. Vackert, varmt, lite vind och nästan som sommar. Har tillbringat helgen på landet och grillat för första gången i år efter bastu och dopp i havet (9 grader i vattnet). Känns alltid speciellt.
Vi grillade entrecôte och grönsaker, aubergine, squash och champinjoner och så en hel vitlök. Den här gången gjorde jag inte mer med grönsakerna att jag skivade dem och saltade så de släppte lite av sin vätska och lade dem sedan på grillen. Väl grillade hällde jag på lite försiktigt med Azadas vitlöksolja. Det gick jättebra att göra så. Grönsakerna blev krispiga och mjuka på en och samma gång och de var mycket mer lättgrillade än när man marinerar dem först. Kommer definitivt att fortsätta göra så. Dessutom slängde jag på potatisen på grillen när den var färdigkokt så den fick lite yta.

Ingen matbild denna gång men mycket skärgårdsvår. Funderade dock på om jag skulle plockat lite maskrosor till salladen men hade redan så mycket beska blad i den så skippade det. Hade varit bekväm och köpt en färdigblandad påse.

Mycket mer mat blev det inte lagat den här helgen utan alla fick fixa sitt käk. Bra för nu har vi inte så mycket rester utan börjar veckan på ny kula.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar