onsdag 25 maj 2011

Vårstädning i kylskåpet

När jag öppnade kylskåpsdörren idag inför middagslagningen så insåg jag att det var säkert ett alldeles för bra tag sedan kylskåpet städades och jag dessutom inte riktigt hade koll på vad som fanns hemma. Sagt och gjort så var det bara att riva ut hyllor och lådor och börja skura. Plus titta efter vad man kunde göra en middag av. Det gav som resultat lite olika rotfrukter att rosta, potatis, jordärtskocka och palsternacka i bitar tillsammans med hela stora gula lökar och ett gäng vitlöksklyftor. Lite olja och lite salt och chili idag
När jag ungsbakar på det sättet tycker jag det är behändigt att ha bakplåtspapper i botten - dels för det minskar skurandet efteråt och dels går det åt väldigt mycket mindre fett. Med det får man också grönsakerna lite knaprigare och det tycker jag är gott.
Med alla rotfrukterna lade jag en hel aubergine också.
På ungefär 40 minuter i 200 g är det hela klart.
Auberginen gröpte jag då ur och blandade med lite timjansolja - Azadas tomillo, lite citron, ett par av de rostade vitlöksklyftorna och mixade med stavmixern. Med lite sallad och lite skinka så hade vi middagen klar.
Typiskt vardagsmat på något sätt men som nästan skött sig själv - och så kunde jag få rent kylskåpet. Jipiee!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar