onsdag 18 maj 2011

Potatis

När jag var i tonåren var jag hysteriskt trött på potatis. Trots alla levväl metoder att man inte ska äta potatis på grund av dess höga GI innehåll så är jag otroligt förtjust i det idag. Så jag har bestämt mig - jag bryr mig inte utan äter potatis. Däremot är jag noga med att använda fast potatis och att om jag kokar den att den fortfarande verkligen är fast - och så förstås massor med andra grönsaker till.
En bra vardagsvariant är att låta potatisen och salladen bli ett - ett potatisen kyls av och stärkelsen i den stelnar och GI sänks och två den får ta emot en massa andra smaker och är en evigt variationsrik rätt.

Ikväll serverade jag en ljummen potatissallad med ruccola, romanticatomater, riktigt små sticklökar och färskklippt timjan.Till det salt och peppar, försiktigt med saltet och generöst med peppar och en god olivolja. Jag använde Azadas tomillo olivolja (finns i utvalda butiker och hos http://www.foodtwist.se/)  som är pressad ihop med vildtimjan från Pyreneerna.
Skulle det bli något över så funkar det utmärkt i en lunchlåda nästa dag!
Ett litet bustips - koka en klyfta eller två färsk vitlök ihop med potatisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar