fredag 20 maj 2011

Mat till landet!

När vi åker ut till landet tenderar jag att tänka mycket på maten. Det är så härligt när man på kvällen kan tända grillen, hälla upp ett glas vin och sedan äta en gemensam middag, familjen eller i glada vänners lag.

Men hur jag än bär mig åt så har jag alltid glömt någonting och då vi bor på ö utan bilväg kan det bli lite råddigt att bara sticka iväg och handla det där man hade glömt. Alltså försöker jag så här på våren ha ett litet bassortiment där ute så att jag alltid kan få ihop en måltid och jag försöker varje år plantera lite örtkryddor. Så med en god olivolja, salt, peppar och chili så har jag alltid basen i kryddningen. Har jag sedan en kruka timjan därute kan jag alltid få till en middag med några favoritsmaker.

Nu har jag dessutom laddat upp med mina andra nya kryddor och ett par oljor och dessutom Verlaques vinägerreduktioner. Efter att ha testat en massa under våren med dem ser jag fram emot att testa dem i grill och salladssammanhang.

Har du testat något som blivit bra får du gärna tipsa mig. Då kan jag lägga upp det på http://www.foodtwist.se/ också. Själv tänkte jag grilla lamm i helgen och pensla med min mango och chilireduktion och göra mangosalsa till. Recept på mangosalsas hittar du här. Och ser nu att jag inte har någon koriander och har inte lust att gå till affären en gång till - tror jag testar med basilika eller persilja istället eller lite mynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar