måndag 18 april 2011

Vårkänslor

Idag har det varit riktigt varmt och härligt i Stockholm. Det ger åtminstone mig väldiga vårkänslor när det gäller maten samtidigt som jag också ville gå mitt favorit spinningpass och då ska maten gå ganska snabbt så det inte blir alldeles försent med middag.

Då gäller det lite vad man har hemma, lite vad man har fått för inspiration under dagen.  I mitt fall hade jag i dagens SVD sett om rostade grönsaker och det tycker jag alltid är gott. Så med en aubergine, en squash, 2 paprikor och en purjolök i ganska så mellanstora bitar. Ja och så 2 citroner. Alltsammans i en form med lite olivolja, salt och peppar. In i 225 grader eller när ugnen är på väg dit.

Väl där kunde jag smita ner och duscha och uppe igen var det dags att fixa resten. Jag hade lite spenat hemma - inte babyspenat utan den lite kraftigare som jag strimlade och lade på ett stort fat. När de rostade grönsakerna var klara så lade jag upp dem på spenaten, blandade alltihop och skivade sedan avocado ovanpå. Till sist ringlade jag vitlöksolivolja ovanpå alltihop, fast nästa gång tror jag att jag ska göra en aioli och servera till istället.




Till grönsakerna åt vi resterna från gårdagens lamm.
Det matchade mina känslor för dagens vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar